Nieuws

28-09

Nedpack verovert de wereld

 

Voordat een product uiteindelijk in het schap van de supermarkt kan liggen, is heel veel techniek nodig. Een van die technieken is bijvoorbeeld het op pallets stapelen (palletiseren) van de dozen of trays bij voedingsmiddelenproducenten. Pieter Hannessen heeft zich altijd bezig gehouden met de vraag hoe deze producten tijdens het verpakkingsproces zo efficiënt mogelijk door de productielijn kunnen worden getransporteerd. Door de ontwikkeling van productliften en palletiseermachines is zijn bedrijf Nedpack inmiddels een grote speler in de ‘End of line packaging’ industrie. Een uit de hand gelopen hobby werd het streven naar perfectie.

 

Na 22 jaar dienstverband bij Ridder Machinebouw startte Hannessen zijn eigen onderneming Nedpack in 1995. “Ik ben begonnen met onderhoud en service van machines in productverpakkingslijnen. Maar al gauw ben ik mij gaan richten op de productie van transporteurs in het eindverpakkingsproces van de voedingsmiddelenindustrie. Ik merkte dat robots die producten optillen beperkt waren in hun mogelijkheden, bijvoorbeeld doordat zo’n robotarm niet alle afmetingen van verpakkingen aan kan. Het was voor mij een uitdaging om hiervoor een betere oplossing te vinden. Dat idee had ik al vijftien jaar en wij hebben dat als Nedpack uitgevoerd en  geperfectioneerd.”

 

“Zo ook bij productliften, waar we ons als Nedpack ook in hebben gespecialiseerd. Elke machinebouwer of integrator kan wel een productlift bouwen, maar vaak zijn die veel te duur. Wij hebben veel patenten en konden de productlift daardoor steeds verder doorontwikkelen. In 2008, na de laatste doorontwikkeling, was het prijstechnische concept zo interessant dat het tijd was om er de wereld mee in te gaan. Om wereldwijd te kunnen verkopen, moesten onze machines dusdanig zijn opgebouwd dat ze serieproductie aankunnen. Over de productie van de eerste driehonderd liften hebben we zo’n negen jaar gedaan. Maar alleen in dit jaar al verwachten we tweehonderd productliften te maken. In de toekomst worden dat er zelfs duizend per jaar.”

 

Wilma en Pieter Hannessen (Foto: Foto Merjenburg)

Waar de afname zich tot 2008 beperkte tot Nederland en België, beweegt Nedpack zich inmiddels op de Aziatische markt (China), Oost-Europa, Scandinavië (Zweden) en sinds januari 2011 ook in de VS. “In de buurt van Chicago hebben we een tweede bedrijf opgericht voor een betere logistiek naar de Amerikaanse markt. We leveren wereldwijd aan integrators en dat doen we met succes.  Een integrator is een machinebouwer die leverancier is van een totale oplossing; van verpakkingsmachine tot transportlijn. Deze bouwt hij niet geheel zelf, maar hij koopt stukjes in – bijvoorbeeld een productlift van Nedpack - en integreert alles in één systeem. Inmiddels zijn we één van de belangrijkste leveranciers van productliften en we willen in de toekomst zelfs wereldmarktleider worden.”

De uitbreiding van de activiteiten kan ook worden afgeleid uit het aantal beurzen waar Nedpack is vertegenwoordigd. “In 2009 waren dat er zes, in 2010 en 2011 tien en voor 2012 zijn er vijftien gebudgetteerd. Bij veel van die beurzen stond ik zelf: zo deed ik ze in 2009 allemaal, maar in 2010 deed ik ze half om half. Dit jaar heb ik alweer in Las Vegas en Chicago gestaan”, vertelt Hannessen. Het personeelsbestand van Nedpack bestaat inmiddels uit 35 vaste medewerkers en een tiental zzp’ers.

De innovatieve koers heeft Nedpack al diverse prijzen opgeleverd. Zo reikte Nout Wellink, president van de Nederlandsche Bank, in 2005 de Metaalunie Strategie award uit aan het Harderwijkse bedrijf. Een jaar later ontving Hannessen de Linneauspenning tijdens een bijeenkomst voor het regionale bedrijfsleven. Dit jaar was Nedpack genomineerd bij het Harderwijkse Business Event en kwam in de categorie Industrie en Dienstverlening als winnaar uit de bus. “Die erkenning is goed voor Nedpack, zeker als het landelijk is”, stelt Hannessen. Inmiddels staat in veel bedrijfsproductiehallen het logo van Nedpack op de machines.

Een deel van de activiteiten is nu ook voor particulieren interessant. Vanuit de door Nedpack geproduceerde machineafscherming is namelijk het product Wirewise ontstaan. Deze erfafscheidingen worden momenteel door Pieters zoon Kevin op de particuliere markt geïntroduceerd. 

www.nedpack.com

www.wirewise.nl